آیا به دنبال این هستید که بدانید چگونه می توانید برای خودتان و یا یکی از مشتریانتان استراتژی دیجیتال مارکتینگ تدوین کنید؟ اگر در اوایل شروع کار در این حوزه هستید، ما برای کسب تجربه بیشتر، روش آزمون و خطا را پیشنهاد می کنیم. روش هایی که برای رسیدن به طرحی مشخص در استراتژی بازاریابی اینترنتی انتخاب می شوند، بر اساس اهداف کسب و کار های مختلف متفاوت خواهند بود. اما چند نکته ی مهم و پایه ای برای قرار دادن شما در مسیر موفقیت وجود دارند که باید آن ها را در ذهن داشته باشید. اگر سعی دارید استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخصی برای خود پیدا کنید، این راهنما برای شما مفید خواهد بود.
قبل از انجام هر کاری، احتیاج به برنامه ریزی کردن و طراحی نقشه کاری خود دارید. می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید. از جمله این روش ها برنامه ریزی برای تولید محتوا، تقویم و یا جدول زمانی مشخص هستند. ابزار های زیادی برای کمک به این نوع مدیریت محتوا و برنامه ریزی در استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد.
نکته ی مهم این است که چند نتیجه و هدف ایده آل و در عین حال واقع بینانه را در نظر بگیریم، در حالیکه برای مواقعی که عدم اطمینان در نتیجه وجود دارد فضای خالی در نظر گرفته ایم. همچنین باید این کار بر اساس مجموعه ای از شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) که مرتبط با اهداف و استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما هستند انجام شده باشد.
اگر زیر مجموعه ای از معیار ها و اهداف کوچک که براساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ انتخاب شده اند نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که از مسیر اصلی خود خارج شوید و هیچوقت به هدف پایانی خود نرسید. در هنگام برقراری ارتباط و یا محول کردن کار به کسی، فرایند را برای آن ها تا حد ممکن ساده نگه دارید. همچنین تا حد امکان زمان بندی مشخص ارائه دهید تا همه ی اعضای تیم متمرکز باقی بمانند.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما هرچه که باشد، باید کمی فضا برای انعطاف پذیری داشته باشد. برای نمایندگی ها و یا مشتریان مستقیم خود، موعدهای نزدیک تعیین کنید. با این کار فضای خالی خوبی برای نوسانات زمانی ایجاد می کنید. همچنین برای اتفاقات غیر منتظره ای که احتمالا بر بار کاری و یا کل کسب و کار تاثیر دارند نیز تدبیری اندیشیده اید.
این یعنی این که در برنامه کاری خود فضاهای خالی ای قرار دهید تا در طول انجام کار آن ها را پر کنید. همچنین به این معنی هم است که فضایی اضافی برای کار های ترکیبی مانند اتفاقات مرتبط اخیر، انتقاد از فعالیت های اخیر رقبا و یا سرمایه گذاری های غیر منتظره در تکنولوژی های جدید در نظر می گیرید که می توانند مسیر برنامه های شما را در کل عوض کنند.
همان طورکه طبق برنامه های خود جلو می روید، باید مرتبا همه چیز را بررسی کنید و از این قبیل سوالات از خودتان بپرسید:
1- در کجای برنامه ها جا برای پیشرفت وجود دارد؟
2- در این مرحله از کار چه KPI هایی واقعا مرتبط هستند؟
3- حداکثر ورودی کسب و کار از کجاست؟
4- چه ابزار هایی برای منظم نگه داشتن همه چیز بیشتر مفید واقع شده اند؟یدن کنید
منبع این مطلب: